عکاسی پرتره چیست؟آموزش عکاسی پرتره و مقایسه با عکاسی مدلینگ
عکاسی پرتره چیست؟
در پاسخ به سوال عکاسی پرتره چیست؟یا عکاسی پرتره یعنی چه؟ باید بگیم عکاسی پرتره در مورد ثبت ماهیت، شخصیت، هویت و نگرش یک فرد با استفاده از پس زمینه، نورپردازی و ژست گرفتن است.
اگرچه این تعریف ممکن است ساده به نظر برسد. اما عکاسی پرتره می تواند یکی از چالش برانگیزترین اشکال عکاسی باشد. هدف این است که عکسی بگیرید که هم طبیعی به نظر برسد و هم آماده نمایش دادن سوژه باشد.
تا زمانی که عکاس پرتره بتواند به طور موثر شخصیت سوژه را به تصویر بکشد،.تجهیزاتی که استفاده می کند واقعا اهمیتی ندارد. در حالی که همیشه داشتن تجهیزات پیشرفته کمک می کند.اما واقعاً برای شروع مورد نیاز نیست.
میگم بخون اینو.بگو خب😏
عکاس پرتره چه می کند؟
عکاس پرتره مسئولیت گرفتن عکس از سوژه (های) خود را بر عهده دارد. عکاسان پرتره بهترین پس زمینه و موقعیت را با نور مناسب برای عکس های پرتره خود پیدا می کنند. بیشتر عکاسان پرتره نکات ژست گرفتن را نیز به سوژه های خود ارائه می دهند. آنها همچنین عکس ها را ویرایش و چاپ می کنند تا به مشتریان خود بدهند.
تاریخچه عکاسی پرتره
در عکاسی، پرتره یک ژانر دائما در حال تکامل است. نوشتن تاریخ یک پرتره معادل نوشتن تاریخ خود عکاسی است. گیوم بلان، مورخ، بینشی از این اقدام به ما می دهد که بسیاری از عکاسان از آن استقبال میکنند.
در عکاسی، پرتره یک ژانر دائما در حال پیشرفت است. اشکال و کاربردهای آن از یکدیگر منشأ میگیرند و یکدیگر را کامل میکنند. برخی از پرتره ها قواعد عبور می کنند و به اهداف مختلفی می رسند. در حالی که برخی دیگر عکسی مانند عکس های شناسایی ارائه می دهند. کافی است بیوگرافی ریچارد اودون عکاس آمریکایی را مرور کنید تا متوجه این تنوع شوید. پرتره افرادی که کارهای روزمره خود را در مکان های عمومی انجام می دهند آدم های عادی ، در کنار افرادی که در موسسات روانپزشکی تحت درمان هستند.. (عکس های اودون) مانند عکس های همکاران او در این حوزه امکانات بی پایانی برای به تصویر کشیدن چهره انسان دارند.
نوشتن تاریخ یک پرتره معادل نوشتن تاریخ خود عکاسی است.
مفهوم پرتره ارتباط تنگاتنگی با مفهوم هویت شخصی دارد. و مفهوم خود عکاسی امکان بازسازی یک صحنه یا یک چهره یا یک مکان است.زیرا مسلم است که عکس صادقانه واقعیت را تکرار می کند. بنابراین اصطلاح پرتره در اصطلاح عکاسی برای هر موضوعی قابل استفاده است. به عنوان مثال، مجموعه مستند واکر ایوانز درباره معماری بومی کشورش «خانه های پرتره» نامیده می شود زیرا ساختمان ها مستقیماً به دوربین نگاه می کنند. اگر بخواهیم مثال های دیگری از این مدل پرتره داشته باشیم . برای مثال اغلب در زمینه کمپین های عکاسی که هدفشان مستندسازی یک قلمرو خاص و ویژگی های فرهنگی، توپوگرافی و سایر ویژگی های آن است. «پرتره های یک کشور» یا «پرتره های یک منطقه» را می شنویم.
اگر در عکاسی پرتره خود را به عکاسی چهره انسان محدود کنیم. مناسب ترین راه برای نزدیک شدن به یک پرتره، طبقه بندی آن بر اساس عملکردی است که به آن اختصاص می دهیم. عکاسی پرتره از ابتدایی ترین کارکرد (شناسایی) تا حساس ترین (ضبط احساسات)، تا توانایی آن در ایده آل سازی مدل یا افزایش آگاهی عمومی، با طیف گسترده ای از اشکال و کاربردها سازگار است. با این حال یک چیز مسلم است:
عکاسی پرتره به شیوه قدیمی و محدود به عکس از چهره انسال به ۱۸۰ سال پیش یعنی تاریخچه شروع عکاسی و قدمت این ژانر به اندازه قدمت خود عکاسی است.
محل عکاسی پرتره
یکی از رایج ترین وظایف عکاس پرتره، یافتن مکانی برای پس زمینه در پرتره است.
عکاس می تواند انتخاب کند که پرتره خود را در یک استودیو بگیرد. حتی می تواند مکانی خارج از استودیو پیدا کند.
یک انتخاب محبوب در عکاسی پرتره یک پس زمینه ساده در محیط استودیو است. این برای اکثر عکاسان پرتره سنتی ایده آل است.زیرا به آنها اجازه می دهد سوژه خود را ایزوله کنند و هرگونه عنصر پس زمینه که باعث حواس پرتی میشود را حذف کنند.
گزینه دیگر پیدا کردن مکانی در خارج از استودیو است.
با عکاسی در خارج از آتلیه، عکاس می تواند عناصر خلاقانه ای را معرفی کند که می تواند به انعکاس سوژه و شخصیت سوژه کمک کند و به بیننده این امکان را می دهد تا حس بهتری از شخص در عکس دریافت کند.
هرجا را که عکاس انتخاب کند، همیشه دقت می کند که تمرکز اصلی روی سوژه باشد نه پس زمینه.
چه چیزی یک عکس را پرتره می کند؟
یک عکس زمانی به پرتره تبدیل می شود که سوژه به همراه پس زمینه، نور و احساسات حس ارتباط بین بیننده و عکس پرتره را برانگیزد.
یک عکس صرفا با احساسات صادقانه به عنوان پرتره در نظر گرفته نمی شود، با این حال، فراموش نکنید که صادقانه ترین پرتره ها بهترین ها هستند.
تفاوت عکاسی پرتره و مدلینگ
من اینجا قراره به شما تفاوت عکس پرتره مدلینگ و پرتره یک شخص عادی توضیح بدم . که برای سهولت در یادگیری بجای یک فرد عادی از پرتره عروس صحبت کردم که شما بتوانید شرایط را در ذهنتان تصور کنید. از طرف دیگر متن دلنشین تر شود زیرا بیان کلمه پرتره عروس خیلی زیبا تر از پرتره یک شخص عادی است. خب چشماتون رو ببندید که تصور کنید:
شما در حال آماده شدن برای اين هستید که چگونه از کسی عکس بگیرید. نحوه مرتب کردن دست ها، موهایشان، جایی که می روید… عوامل زیادی در ژست گرفتن دخیل هستند. حتی می تواند باعث استرس برای شما باشند(به خصوص اگر یک عکاس تازه کار هستید). توجه به شخصیتها، تیپهای بدنی و پاسخهایی که افراد ممکن است به درخواستهای شما داشته باشند نیز در کل این فرآیند نقش دارد.
ما می توانیم در مورد هنر ژست گرفتن و نحوه دریافت پاسخ مناسب از افرادی که از آنها عکس می گیرید. مفصلا در یک مقاله دیگر باهم صحبت کنیم.
اکنون پاسخی فوری به همه این تلاشهای اخیر را در نظر بگیرید…
یک مدل آموزش دیده به طور طبیعی به گونه ای در مقابل ژس در خواستی شما ری اکشن نشان می دهد که با درخواست های شما مطابقت داشته باشد. بطوریکه بلافاصله آنها را تحسین کرده. و بازخورد آن به خوبی در تصویر ایجاد شده منعکس می شود. آنها میدانند چگونه فوراً نگاه کنند، دستهایشان را کجا بگذارند، و احتمالاً قبلاً کارهای آرایشی و موی خوبی انجام دادهاند .(شاید حتی بیشتر از حد متوسط) از این گذشته، مدلینگ کار و منبع در آمد آنهاست. از این رو در این راستا تلاش می کنند که بهترین باشند.
از این طرف ماجرا، بیایید به نحوه واکنش یک تازه عروس فکر کنیم. برای اهداف ما، این عروس بیشتر «فرد عادی» شماست تا یک مدلینگ. واکنشهای او احتمالاً مضطربتر و نامطمئنتر هستند. (این یک واکنش طبیعی به گرفتن عکسهای ما است، زمانی که عکاسی برای ما عادی نیست .مخصوصاً توسط یک عکاس حرفهای). این واکنش طبیعی به این معنا نیست که نمی توان عکس های زیبایی تولید کرد. اما ممکن است برای رسیدن به آنها کمی تلاش بیشتری لازم باشد.
با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید به تفاوتهایی که میتوانیم بین پرتره عروس (یک فرد عادی) و مدلهای پرتره قائل شویم بپردازیم.
۱.در عکاسی مدلینگ همه چیز برنامه ریزی شده است
در عکاسی پرتره مدلینگ شما تا حد زیادی روی آرایش ژست و همه آن چیزی که قرار است در عکس به آن برسید تسلط دارید.اما در عکاسی پرتره عروس همه چیز به روز عروسی بستگی دارد .حتی آب و هوا و نور محیط نیز هم به این بستگی دارد.
اگر سوژه شما عروس نباشد و شما قصد گرفتن یکه پرتره صادقانه داشته باشید باید آن فرد در حین کار روز مره خود باشد. این نکته ای است ک به آن باید توجه کنید.چرا که احساسات آن به صورتش منتقل میشود و شما نتیجه دلخواه خود را میگیرید. در غیر این صورت احساسات پرتره شما فیک خواهد بود.
۲.دانش ژست گرفتن.
مدل های آموزش دیده از قبل ژست هایی را می شناسند که آنها را در چشم دوربین خوب جلوه می دهد. آنها ساعت ها روی آن کار کردند و آن را حتی آموزش دیده اند برخی از آنها حتی با تغییرات کوچک در ژس میتوانند عکسهای گرفته شده را به گونه ای متفاوت و جذاب کنند.
برای بسیاری از عروسها، ژست گرفتن ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهنشان میرسد .حتی روز عروسی ممکن است اولین باری باشد که در مقابل دوربینهایی مانند این میباشند. در تجربه ما، عروسها نسبت به ژست گرفتن ما بسیار باهوش و پاسخگو هستند. تلاش اولیه آنهاست. بیشتر سعی کنید خودشان باشند و احساس راحتی با شما داشته باشند.
۳. قصد و هدف پروژه عکاسی پرتره
یکی از بارزترین نقاط مقایسه بین پرتره مدل و پرتره عروس، هدف از عکاسی است. به طور معمول، از مدلها با فرض اینکه ( عکسها برای مصرف شخصی آنها نیست)معمولاً وسیلهای برای تبلیغات عکاسی یا تجاری است. برای مثال، برای ما به یک منطقه سفر کنیم تا از یک مدل عکس بگیریم، با این هدف که بتوانیم از تصاویری برای معرفی برند خود به عنوان عکاسان سفر و ماجراجویی استفاده کنیم. در واقع برای ما خیلی خوب و کاربردی است.ما در طول سفر و عکاسی مطمئناً لذت می بردیم (و مدل ما نیز همینطور)، عکاسی ما بیشتر به دلیل کاری بود. که در نهایت با تصاویر انجام دادیم.
از طرف دیگر ما درحالی که برای عکاسی از مراسم عروسی پول می گیریم (و پرتره عروسی بخشی از این فرآیند، است) تلاش ما همیشه برای نمایش زیبایی و واقعی بودن عروسی برای مشتریمان است. ما برای عکس خود صرفاً برای نمونه کار از راه دور به آن مکان فقط به قصد تبلیغ آن منطقه نمیرویم. . یا آن پرتره قرار نیس تجارتی را گسترش دهد. حتی آن عکس نشان دهنده برند خاصی نیست.
این یک طرز فکر است، و نقش مهمی در نحوه ژست گرفتن و آنچه برای گرفتن عکس لازم است ایفا می کند.
۴. داستان
آخرین تفاوت عمده ای که می بینیم در داستانی است که از طریق عکس ها روایت می شود. با یک مدل، ممکن است یک داستان وجود داشته باشد (اما داستانی است که از ابتدا خودمان آن را نوشتیم). عروسیها بسیار عالی هستند زیرا میتوانند تصاویر پرتره ای به ما ارائه دهند که در نوع خود ارگانیک، صریح و معتبر است زیرا در نهایت یک روز از زندگی دو نفره به شکل ثابت جامد میشود. ولی در عکاسی مدلینگ همه اینها با برنامه ریزی قبلی برای نشان دادن یک برند یا یک کمپانی
چند نکته برای بهبود عکاسی پرتره
ایجاد یک پرتره عالی در واقع ایجاد یک دیدگاه در مورد سوژه شما است، و یک عکاس پرتره عالی می تواند این چنین چیزی را در مورد شخصی که از او عکاسی می کند فاش کند. یافتن آن” چیزی” همان حسی است که به مخاطب منتقل میکند. برای هر عکاسی یک چالش است و نه تنها به مهارت و برتری نیاز دارد، بلکه به تجربه کار با سوژه های انسانی نیز نیاز دارد.
تسلط بر عکاسی پرتره زمان و تمرین قابل توجهی را می طلبد، اما شما می توانید با این بهترین روش ها مهارت های خود را افزایش دهید.
پس تا آخر این مقاله همراه من باشید.
بزن بریم😉
۱.چشم ها در عکاسی پرتره
روی چشم ها توجه کنید . چند راه ساده برای تسریع توسعه مهارت شما در عکاسی پرتره وجود دارد. ابتدا روی چشم ها توجه کنید. چشم ها هیجان انگیز و قوی هستند. پرتره را طوری به تصویر بکشید که چشمان سوژه یک نقطه کانونی مرکزی باشد. از محو کردن پس زمینه استفاده کنید. با تار شدن بک گراند ویژگی ها و حالت صورت مشخص تر میشود.
۲.از نور غیر مستقیم استفاده کنید
هیچ چیز مانند سوژه ای که زیر مستقیم نور خورشید از او عکاسی میشود، یک پرتره را خراب نمی کند. هنگام عکاسی پرتره، منبع نوری را انتخاب کنید که روشن باشد اما مستقیم نباشد. اگر داخل ساختمان عکاسی می کنید، سوژه را نزدیک پنجره قرار دهید تا از نور طبیعی پنجره بهره ببرید. وقتی بیرون هستید، در یک منطقه سایه عکس بگیرید یا صبر کنید تا هوا ابری شود. همچنین می توانید از یک پخش کننده نور قابل حمل برای کاهش نور مستقیم استفاده کنید.
۳.در سطح چشم سوژه خود عکاسی کنید
به عنوان مثال، هنگام عکاسی از کودکان، به جای شات از بالا، خود را در سطح آنها قرار دهید. ممکن است نمونههایی در پرترههای خلاقانهتر وجود داشته باشد که در آن آزمایش با زاویهها نتایج جالبی به همراه خواهد داشت. خلاق باشید، اما به خاطر داشته باشید که عکاسی از بالا می تواند سوژه شما را کو چک نشان دهد و عکاسی از پایین می تواند زوایای نامطلوب ایجاد کند.
با کسی که می شناسید تمرین کنید .
عکاسی پرتره یک شکل هنری صمیمی است. با تمرین کردن با کسی که قبلاً با او ارتباط برقرار کنید و از اینکه بخواهید در سبک شما بازخورد ارائه دهید. عکاس با اعتماد به می دانم که همیشه چیزهای بیشتری برای یک نفس دارد.
احترام به افراد خود را . سوژه هایی که عادت به عکس گرفتن ندارند معمولاً از بودن با یک ناراحت هستند. حتی افرادی که به آن عادت کرده اند هم آن را دوست ندارند. اعتماد و احترام مهم است. به عنوان مثال، بررسی مکرر پشت دوربین برای تماشای تصویر ممکن است بی ادبانه به نظر برسد، اما آنچه را که به آن نگاه کنید نیز به سوژه بپردازید. ساعت ها ماندن سوژه نیز کمکی به کار کند. اگر کارها خوب پیش نمی رود، بهتر است فقط یک جلسه دیگر را برنامه ریزی کنید.
تنظیمات را در نظر بگیرید.
عکاسی پرتره خوب بیشتر از هد شات های حرفه ای است که با سافت باکس روشن می شوند. عکاسی پرتره های محیطی در یک محیط طبیعی (برخلاف یک صحنه) می تواند برای ایجاد علاقه به بصری عالی باشد و در عین حال چیزی در مورد زندگی و شخصیت سوژه شما باشد. سعی کنید از سوژه پرتره خود در حین انجام زندگی و فعالیت های عادی خود عکاسی کنید، به خصوص اگر برای استراحت در مقابل دوربین مشکل دارند.
میدان کم را هدف بگیرید
هنگام عکاسی پرتره، معمولاً می توانید تمرکزتان را روی صورت سوژه داشته باشید، نه پس زمینه. به عبارت دیگر، شما باید چهره سوژه در فوکوس واضح باشد، اما پس زمینه بسیار نرم تر باشد. برای به دست آوردن این جلوه، ممکن است دوربین DSLR خود را تغییر دهید. دیافراگم باز به ایجاد عمق میدان کم کمک می کند و برای جبران نور افزایش یافته، احتمالاً باید سرعت شاتر خود را افزایش دهید.
با لنزهای پرتره تمرین های مختلف کنید
در حالی که یک لنز استاندارد 50 میلیمتری ممکن است در بسیاری از موقعیتهای عالی عمل کند، ممکن است انتخابهای دیگری را هنگام آزمایش انجام دهید. ممکن است منطقی به نظر برسد، اما لنزهای تله فوتو (یا لنزهای دیگر با فواصل کانونی بیشتر) می توانند برای عکاسی پرتره عالی باشند، زیرا می توانند کنتراست بین سوژه و پس زمینه شما را تشدید کنند. آنها همچنین به شما اجازه می دهند بدون نزدیک شدن به سوژه عکس نزدیکی بگیرید. به طور کلی بهتر است از لنزهای باز پرهیز کنید (مگر اینکه به دنبال سبکی سوریال یا تحریف شده باشید).
ازادیت برای نشان دادن نکات برجسته استفاده کنید
وقتی پرترههایی که گرفتید را ادیت میکنید، خط فکری را که هنگام عکاسی میدیدید و دوست داشتید عکس در نهایت به آن شکل در بیاید. ادامه میدهید. که شامل توجه دقیق به رابطه بین سوژه و پسزمینهتان است. وقتی به عکسی نگاه می کنید مخصوصا پرتره، معمولاً چشمانش روشن ترین یا رنگارنگ ترین قسمت تصویر را تشکیل مي دهد. بنابراین وقتی عکسی را می توان فهمید، روشنایی و رنگ بیننده را می فهمید تا مطمئن شوید که سوژه شما برجسته است.
همیشه با فرمت RAW عکس بگیرید.
وقتی وارد مرحله ادیت میشوید، میخواهم تا آنجا که ممکن است فضا برای مانور روی کار داشته باشند. برای عکاسی دیجیتال، این به معنای عکاسی با فرمت RAW است. وقتی نوبت به تنظیم تراز سفیدی عکسهایتان میرسد، تصاویر با فرمت RAW بهترین گزینه است.